One Bag Habit

Dagens konsumtion av påsar är ohållbar. Enligt Naturvårdsverket använder vi nästan 200 plastpåsar per person och år, och plastpåsen används i snitt endast i 30 minuter. Vi vill uppmuntra våra kunder att köpa en mer hållbart tillverkad påse och återanvända den vid flera tillfällen. Därför tar vi betalt för alla påsar i våra svenska butiker. Allt överskott går oavkortat till ändamål som driver hållbar utveckling, inom miljö eller sociala frågor.

Alla typer av påsar, oavsett papper, plast eller tyg, har en negativ påverkan på miljön. Även när de är gjorda av förnyelsebara material är de mycket energikrävande att både tillverka, transportera och återvinna. Bäst är att ta med en påse hemifrån istället för att köpa en ny. Då sparar du både på jordens resurser och din egen ekonomi. Mer information hittar du på onebaghabit.se

Överskottet av vår försäljning av påsar under 2018 gick till Naturskyddsföreningen, BRIS, Musikhjälpen och ÖppnaDörren.

Naturskyddsföreningen, Sveriges mest inflytelserika miljöorganisation, sprider kunskap, kartlägger miljöhot och kommer med konstruktiva lösningar på miljöproblem, primärt rörande klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk. Naturskyddsföreningen står dessutom bakom miljömärkningen Bra Miljöval som hjälper dig att hitta de produkter och tjänster som är minst skadliga för miljön. Vi har valt att stödja Naturskyddsföreningen för att de ska kunna utöka sitt informations- och påverkansarbete kring miljörelaterade frågor. Läs mer om Naturskyddsföreningen här.

BRIS står för Barnens Rätt i Samhället och är en av Sveriges ledande barnrättsorganisationer som varje dag kämpar för ett bättre samhälle för barn. Med barnkonventionen som grund stöttar BRIS barn i utsatta situationer, mobiliserar samhället och påverkar beslutsfattare genom att göra barns röster hörda. Deras arbete är viktigt då dagens barn är morgondagens framtid. Vi stödjer BRIS genom att donera en del av intäkterna från vår försäljning av påsar till dem. Läs mer om BRIS här.

Musikhjälpen är ett insamlingsevenemang som funnits i Sverige sedan 2008, och innebär att P3 och SVT/SVT Play direktsänder i 144 timmar i sträck för att tillsammans med Radiohjälpen uppmärksamma och på olika vis samla in pengar till en undanskymd mänsklig katastrof. 2018 års tema var ”Alla har rätt att funka olika”. Läs mer om Musikhjälpen här.

ÖppnaDörren består av fyra initiativ som alla skapar möten mellan nya och etablerade svenskar på olika sätt. ÖppnaDörrens mål är enkelt - att fler etablerade och nya svenskar ska mötas för att bryta segregationen och samtidigt ha kul. Läs mer om ÖppnaDörren här

ONE BAG HABIT
Reusable thinking by Lagerhaus.
Remarkable impact by you.