One Bag Habit

Dagens konsumtion av påsar är ohållbar. Naturvårdsverket menar att vi använder nästan 200 plastpåsar per person och år, och att plastpåsen i snitt enbart används i 30 minuter. Vi vill uppmuntra våra kunder till att köpa en mer hållbart tillverkad påse och sedan återanvända den vid flera tillfällen. Därför tar vi betalt för alla påsar i våra svenska butiker. Allt överskott går oavkortat till ändamål som driver hållbar utveckling, inom miljö eller sociala frågor.

Alla typer av påsar, oavsett papper, plast eller tyg, har en negativ påverkan på miljön. Även när de är gjorda av förnyelsebara material är de mycket energikrävande att både tillverka, transportera och återvinna. Bäst är att ta med en påse hemifrån istället för att köpa en ny. Då sparar du både på jordens resurser och din egen ekonomi.

Mer information hittar du på onebaghabit.se

Överskottet av påsförsäljningen på Lagerhaus donerar vi bland annat till Naturskyddsföreningen, Sveriges mest inflytelserika miljöorganisation. Naturskyddsföreningen påverkar politiker, jagar miljöbovar och påverkar lagstiftningen. De sätter rampljuset på brinnande miljöfrågor genom rapporter, kampanjer, böcker, debatter, konferenser och ett intensivt pressarbete. Klimat, hav, skog, jordbruk och miljögifter är deras viktigaste arbetsområden. Naturskyddsföreningen står dessutom bakom miljömärkningen Bra Miljöval som hjälper dig att hitta de produkter och tjänster som är minst skadliga för miljön.

Läs mer om Naturskyddsföreningen här.

ONE BAG HABIT
Reusable thinking by Lagerhaus.
Remarkable impact by you.